bajkšéring, aka mestské požičiavanie bicyklov

Poznáte tie situácie, chcete ísť domov (ale autobus Vás nepustí dnu), tak skočím na bicykel. Ten zo sebou nemám, tak použijem rozumný bikesharing.Bajkšéring je spôsob ako si ľahko a rýchlo požičať bicykel, odviesť sa niekam, niekde vrátiť bicykel a nezaplatiť veľa. Funguje vo veľa mestách sveta a stáva sa až prestížnou záležitosťou. Existuje niekoľko druhov.

Prvá generácia je, že po meste je veľa bicyklov a ľudia si ich niekde zoberú a niekde nechajú. Len tak. Boli napríklad biele bicykle v Bratislave alebo bicykle v Kodani. Ich hlavnou nevýhodou bola nízka kvalita a komfort a veľká stratovosť. Lebo sa nezamykali.

Druhá generácia je postavená na zamykaní, každý užívateľ sa pri prebratí bicykla identifikuje kartou (električenkou alebo bankomatovou). Systém teda vie, kto si ktorý bicykel zobral a kto ho nevrátil. Dôsledok je, že existujú stanice kam sa bicykle zamykajú a skade sa berú.

Platenie

Hlavným cieľom bikesharingu je aby ho využilo čo najviac ľudí. Teda bicykel si požičiam, odveziem sa a zamknem ho (aby si ho požičal niekto iný). Vo väčšine miest je prvá polhodina-hodina zadarmo, resp v rámci predplatného. Cena za ďalší čas exponenciálne stúpa. Pre porovnanie, za pol hodinu sa komfortne dostanete z konca Petržalky na Trnavské mýto (s mojou kondičkou). Kombinácia s električenkou/mestskou kartou je ideálna, pre turistov platenie kreditnou kartou.

Stanice

Systém funguje na staniciach, v ktorých sú bicykle pripravené na použitie. Bicykel si stade zobriem a do íného vrátim.Stanice by mali byť relatívne husto, do 10 min pešo (keď je jedna stanica plná, aby som vedel zaparkovať pri vedlajšej stanicii a dojísť späť peší bez strašného nadávania). Sieť musí byť dostatočne veľká a postupne sa rozrastajúca. V Paríži je 1500 staníc, v Bruseli 180, v Tel Avive 150, …

Bickykle

Jedná sa o unisexové mestské bicykle. Robené tak aby z nich nešlo nič odmontovať. Hlavne musia mať košík a osvetlenie. A operátor ich pravidelne udržuje, opravuje, dedefektuje a ofukuje.

Výhody

  • nemusím mať svoj bicykel (dobré najmä v cudzom meste)
  • nemusím ísť tam aj späť na bicykli (napr keď prší, nechám bicykel v robote a ráno ho mám doma)

 

Dúfam, že aj v Bratislave sa dožijem rozumného bajkšéringu…

Piatková cyklojazda

28.07.2015

Ako každý mesiac, aj tento posledný piatok v mesiaci sa koná cyklojazda criticalmass. V piatok od 18h na pár km kľudným tempom po Bratislave. Zoberte aj deti aj rodičov…

Podporte bezpečnejšiu dopravu

10.07.2015

Ministerstvo vnútra pripravovalo novelizáciu zákona o cestnej premávke. Mala postihovať cestných pirátov a zlepšiť bezpečnosť, ale neurobila to. Aby sme napravili neaktivitu z dielne Ministerstva vnútra predkladáme vlastné pripomienky. Aj keď čas na ich zbieranie je iba cez letné prázdniny. Zamieravajú sa na:

Najväčší smoliari volieb

17.11.2014

Skončili sa komunálne voľby, kto bol najväčší smoliar? Emília Marčoková v Prahe prehrala o 5 hlasov!

Erik Tomáš

Erik Tomáš: Skrátené konanie k návrhu o novom úrade treba vysvetliť

23.11.2025 12:40

Vyzval Matúša Šutaja Eštoka a Borisa Suska, aby tak urobili.

NR SR: Rokovanie 33. schôdze

Gašpar politický zásah v zmene ÚOO nevidí, Majerský si ním je istý

23.11.2025 11:57

Majerský si naopak myslí, že práve súdny verdikt bol impulzom pre zrýchlené konanie vlády.

Horsky priechod Jahodna pri Kosiciach celi bohatej snehovej nadielke  2

V celom Bratislavskom kraji sú cesty nižších tried zľadovatené

23.11.2025 10:59

Dopravní policajti v hlavnom meste vyzývajú vodičov, aby zvýšili opatrnosť.

VLÁDA: Rokovanie k nákaze slintačky a krívačky

Vyhlásenia štátneho tajomníka Melichera nie sú podľa ukrajinskej ambasády ničím iným, ako opakovaním ruskej propagandy

23.11.2025 10:23

Podľa štátneho tajomníka rezortu obrany by Ukrajina mala mať hranice ako spred roka 2014, ale ovládať by ju malo Rusko.

michal

Som človek, čo žije v Bratislave a je cyklista. Áno, aj takí existujú...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 79
Celková čítanosť: 329709x
Priemerná čítanosť článkov: 4174x

Autor blogu