Mesto Bratilava otvorilo diskusiu k parkovacej politike. Takže tu sú moje pripomienky, zhrunuté zo zbabranej parkovacej politiky Starého Mesta.
Pripomienky rozdeľujem do dvoch častí. Cena, resp spôsob financovania a technika parkovania, teda spôsob vyznačovania parkovacích miest. V skrátenej verzii, cena za parkovanie má byť vysoká a technika parkovania taká, aby neobmedzovala chodcov, cyklistov a MHD.
Cena
Rezidenti lacnejšie, ale nie zadarmo
Presne nechápem, prečo majú mať rezidenti parkovanie zadarmo. Veď každý chochmesný človek si má zarátať cenu parkovania do ceny auta. Ale čo už, asi je to politická kalkulačka. Takže návrh pre normálne autá: rezidenti 100, rezidenti druhé auto v domácnosti 500, nerezidenti 500, firemné autá 1000 (jednotky určené neskôr, ale € su OK). Tie firemné sú dôlezité kvôli tomu, aby napr plynári mohli zaparkovať keď mi prídu opravovať plyn. Určite však nie parkovanie pre rezidentov zadarmo.
Väčšie autá drahšie
Je potrebné urobiť menšie parkovacie miesta, resp mať dva-tri druhy parkovacích miest: pre malé, stredné a veľké autá (podľa dĺžky a šírky, nie veľkosti motora). Väčšie autá samozrejme drahšie: malé 50, stredné 100, veľké 200. A samozrejme kontrolovať aby veľké autá neblokovali dve malé parkovacie miesta, malé môžu blokovať veľké. Počet parkovacích miest týmto dosť stúpne.
Aj krátkodobé parkovanie
V MČ Staré Mesto zvládli zbabrať parkovanie úplne. Krátkodobé parkovanie zakázali. Preto je potrebné toto umožniť, samozrejme drahšie ako dlhodobé parkovacie karty. A samozrejme nie cez nejakú divnú sróčku ale aspoň s náznakom transparentnosti.
Platiť aj za garáže
Momentálne je pred každým náznakom dverí zákaz parkovania, resp nie je tam parkovacie miesto. Je nutné aby každý kto chce mať vjazd do garáže/dvoru/… platil za parkovacie miesto pred svojou garážou/dverami/… Ak chcem vyšrafované miesto pred vchodom, zaplatím si zaň. V cene rezidentného parkovacieho miesta. Jednak sa zistí, ktoré dvere sú vlastne používané, druhak príde k vyrovnaniu.
Postupne rastúce ceny za parkovanie
Cieľom parkovacej politiky je regulovať počet aút v meste, znižovať ho a nie zvyšovať. Je nutné postupne zdražovať parkovanie, o cca 15% ročne. Cieľom je, aby ľudia autá nemali, aby používali MHD/bicykel/…
Výnosy z parkovania na skrášlovanie okolia
Výnosy z parkovania nesmú byť použité na vytváranie nových parkovacích miest, ale na skrášlovanie okolia/ zrezávanie obrubníkov, krajšiu zeleň, MHD, … Parkovné je vlastne spotrebná daň, existuje aby bolo aút menej. Pri dani z alkoholu nikomu nanapadá aby jej výnosy boli použité na dové liehovary. Sú použité na niečo prospešné.
Technika parkovania
Ak by aj financovanie parkovného bolo OK, techikou sa dá veľa pokaziť. Toto opäť MC Staré Mesto zvládlo na jednotku. Hlavná zásada: parkujúce autá nesmú prekážať ani ohrozovať chodcov, cyklistov a MHD.
Diskusia o každej ulici
O zmenách v každej ulici/štvrti sa musí viesť diskusia. Nie len policajti s úradníkmi, ale najmä s tými ľudmi, čo tam trávia čas. Aby sa nestalo, že zjedosmernia tranzitnú cyklistickú trasu (Leškova alebo Viedenská), zakážu vjazd cyklistom (okrem tých ktorí majú parkovaciu kartu na svoj bicykel), zrušia používané priechody pre chodcov (pred NBS), alebo úplne zabudnú na MHD.
Značky mimo chodníka
Z nejakých príčin sú značky pre autá na chodníkoch, a dosť v strede. Toto musí byť v novej parkovacej politike explicitne zakázané. Značky nesmú nijak obmedzovať chodcov. Keď sú značky pre autá, maju obmedzovať autá. A keď nesmú, nemajú byť. Keď v takej diere ako je Prievidza to zvládli, prečo nie v Bratislave (ospravedlňujem sa Prievidzanom).
Žiadne obmedzovanie chodcov
Nezaškodí zopakovať, parkovanie, autá, značky nesmú nijak obmedzovať chodcov. Križovatky musia byť riešené bezpečne a komfortne pre chodcov, nie rýchlo pre autá.
Menšie a bezpečnejšie parkovacie miesta
Toto súvisí s rozdelením aút na malé, stredné a veľké. K tomu treba prispôsobiť parkovacie miesta. Pri zvyslom parkovaní je potrebné aby autá parkovali cúvaním a výchdzali ňufákom. Nie že parkujú rýchlo ňufákom (lebo zbadajú parkovacie miesto na poslednú chvíľu) a potom vyparkuvávajú cúvaním (a tým ohrozujú všetkých okolo lebo nič nevidia).
Spomalenie premávky
Parkovacia politika musí byť použitá na spomalenie premávky. Keď už meníme značky, môžne dať všade pravidlo pravej ruky, nech všetci pred križovatkou spomalia. Keď už prekreslujeme parkovacie miesto, urobme cesty užšie, aby autá jazdili pomalšie (a určite nedajme parkovať autá na chodník). Menej značiek je niekedy viac. Opäť ale musí byť diskusia a rešpektovanie cyklistov a chodcov.
Žiadne parkovanie na chodníku
Nie je asi väčšia arogancia, ako parkovanie na chodníku. A ešte horšie keď si to úradníci sami zlegalizujú. A potom keď parkujú aj mimo tých boxov. S heslom podaj prst, ukúsnu ruku. Takže žiadne parkovacie miesta na chodníkoch. Veď mesto má slúžiť ľuďom a nie plechovým monštrám.
Parkovanie bicyklov
Riešiť parkovanie bicyklom ako integrálnu súčasť parkovacej politiky. Všetok mobiliár musí byť použiteľný ako rozumný cyklostojan. Zväčša stačí na stĺpiky dať veľké očko a dá sa oň zamnkúť.
Cyklodoprava
Riešenie cyklodopravy pri menení značiek. Dovoliť vjazd do protismerov, rešpektovať prirodzené cyklistické trasy a pohyb cyklistov.
Iné kroky
Aby sa splnil cieľ (menej aút), je potrebné urobiť aj ďalšie kroky.
MHD, BID,
Zlepšiť a najmä sfunkčniť skratky typu, MHD, BID, … Trošku to schutiť. Z parkovania bude dosť peňazí a teda bude ako dotovať MHD. Zaviesť veľa busových pruhov.
Taxi v BUS pruhoch
Podpora taxíkov môže byť ich jazdenie v BUS pruhoch. Samozrejme ak sa počet týchto pruhov rozšíri. Veď na Račianskom mýte, Štefánikovej, Novom Moste SNP si to tieto pruhy pýta. Ak bude viac ľudí jadziť taxíkom alebo MHD, bude v meste krajší vzduch (a viac voľných parkovacích miest).
Carsharing a taxíky
Carsharing je systém požičiavania aút. Niečo ako taxík bez vodiča. Keď si človek chce odviesť väčšie veci, nákup alebo menšie sťahovanie. Výhodou je, že každá domácnosť potom nemá dve, ale iba tretinu auta. Stačí ho zaviesť a podporiť. Alebo spropagovať taxíky. Keď idem z nákupu, stačí zaplatiť 5-10€ taxikárovi a odvezie ma (a keď sa drahá usmeje, aj nákup naloži a vyloží). Načo auto?
Cyklistika
Podpora cyklodopravy v meste, či už zaviesť bajkšéring, cyklochodníky, propagácia, cykloštruktúra… Veď Bratislava je na bicykel ako stvorená: väčšina je rovinatá, počasie pekné (porovnajte s Kodaňou), aj ľudia su milí…
Záver
Zmenou parkovacej politiky sa dá veľa získať, ale aj pokaziť. Verím, že aj vďaka širšej diskusii sa viac získa. Najmä, že sa prinavráti miesto ľuďom.
plať ako mourovatý a potom prídeš ...
prepacte ale v meste bolo dost parkovacich... ...
Za firemne auto 1000€ za parkovanie ...
Celá debata | RSS tejto debaty