Piaty deň Európskeho týždňa mobility bol parking day a diskusia o parkovacej politike. S sobotu bol medzinárodný deň bez aút, deň pre námestie a veľká cyklojazda.
Parking day je akcia zameraná na vytvorenie povedomia o tom, že miesta v meste nemusia zaberať iba parkujúce autá, že môžu byť využité aj rozumnejšie. Na parkovacích miestach ste mohli vidieť koňa, zahrať si scrabble alebo roztočiť muziku. Veľa ľuďom to vyrobilo úsmev na tvári. A nejakých policajtov nahnevalo. Večer bola diskusia o parkovacej politike. Hosťami boli Tibor Schlosser (hlavný dopravný inžinier magistratu Bratislavy), Slavomír Frešo (poslanec MČ Staré Mesto a komisie pre dopravu), Archiméra (spoluorganizátor parking day) a Michal Páleník (expert Cyklokoalície na parkovanie).
Časť diskusie sa samozrejme viedla okolo financií. Spoločná parkovacia politika mesta by mala zabezpečiť jednotný systém platenia za parkovanie, avšak drobnou otázkou je, ako si finančné príjmy podelia mestské časti a mesto. Prekvapivo každý by chcel čím viac. Samostatnou kapitolou bola nevýhodná zmluva s súkromou firmou BPS. Ďalšia časť diskusie bola ohľadom zvýhodňovania rezidentov. Diskusné príspevky z publika boli typu „ja musím parkovať zadarmo ale ostatní nech platia veľa, aby mi nestáli na mojom mieste“. Našťastie, týmto podradným témam sa nevenovalo veľa priestoru.
Hlavnou témou diskusie bola zmena myslenia, aby ľudia nechodili všade autom, aby novinári nedávali titulky „v Petržalke chýba 20000 parkovacích miest“ ale „20000 ľudí si kúpilo auto, aj keď vie, že nebude mať kde parkovať“. Aby ľudia išli radšej bicyklom alebo MHD, lebo je to pohodlnejšie a rýchlejšie. Aby rozširovnaie BUS pruhov nebolo blokované samotnými pracovníkmi magistrátu, ktorí cítia morálnu povinnosť zlepšovať podmienky pre autá bez ohľadu na ostatné dôsledky. Aby sme chápali priestor ako verejný priestor pre ľudí a nie ako parkovistko, kde musia byť všade zaparkované autá.
Okrem iného padlo niekoľko zaujímavých čisiel. Na neďalekej Štúrovej ulici je 22 parkovacích miest na chodníku, ktoré obmedzujú chodcov. Na týchto autách prišlo 22 egoistov, ktorý blokujú chodník celý deň. 22 chodcov prešlo po tomto chodníku za 2.5 minúty, teda za 8 hodín vyše 4000 ľudí, ktorí sú obmedzovaní týmito 22 lenivými egoistami, teda na tomto mieste jeden autmobilista naštve 200 ľudí. A plus veľká časť týchto vodičov nevidí na čiary a parkuje na chodníku mimo parkovacích miest.
Naneštastie malá časť bola venovaná interakcii parkovacej politiky s inými funkciami mesta. Diskutéri sa vzhľadom na organizátorov zhodli že namiesto vyšrafovania vzniknú rozumné parkovacie miesta pre bicykle. Značkám a iným stĺpom na chodníkoch sa elegantne vyhli. Rovnako ako zužovaniu pruhov zaparkovanými autami, aby bola doprava pomalšia (tak ako nám odporúča EÚ). Rovnako ako znižovaniu počtu parkovacích miest v centre. Takisto o zrušení parkovania v okolí novopostavených podzemných garáži nepadla záväzná zmienka. Vcelku ftipný bol koniec, keď na námestie prišli autá a hlučne začali predstavovať nejaký nový model. Počas týždňa mobility, aká drzosť.
Celá debata | RSS tejto debaty