Železničiarski mantáci II.

6. marca 2012, michal, Nezaradené železničiari

Minule ma udivilo, ako železničiari pokazili okolie Bratislavy, ale vlastne nielen to. Stačí sa pozrieť na iný fenomén: spešnina a doprava batožín.Viac-menej všetky vlaky majú priestor na batožinu. Veď na dlhšiu vzdialenosť idem nielen s nákupným košíkom. Napríklad idem s bicyklom. Alebo s veľkou taškou. Alebo chcem tašku len poslať.

Kedysi existovalo niečo ako spešnina. Človek si naložil tašku alebo balík do vlaku (popritom zaplatil cestovné) a na konečnej stanici si túto zásielku vyzdvihol niekto iný. Výhodné to bolo najmä pri preprave väčších vecí, rýchlejšie ako pošta, častokrát lacnejšie a možno aj spoľahlivejšie (stačilo si počkať na správny vlak). Iba to nejakým spôsobom zmizlo z ponuky železníc. Teraz musím ukecávať autobusárov, ktorí sú ale ústretovejší.

Prečo zrušili spešninu?

Lebo majú veľa roboty? (Viete, koľko ľudí je v jednom vlaku? Toľko pozícií ani nedokážete vymenovať.)

Lebo to nikto nevyužíval? (Ja hej a ja som ten najdôležitejší.)

Lebo treba vypisovať papiere?

Alebo len tak, z mantáctva… (a to nielen v SR)

 

Podľa oficálnych správ zrušili spešniny dňa 13. júna 2004, z dôvodov „stratovosti“ (ktoré prekvapivo nastalo päť rokov po období ziskovosti a 100 tisíc balíkov mesačne). Stratovosť spešnín bola že vraj 10 mil. Sk mesačne, pričom na nich robilo 236 zamestnancov. Teda za predpokladu nulových tržieb zo spešnín (a nulových iných nákladoch) boli priemerné mzdové náklady 42 373 Sk mesačne (na danú dobu dosť veľa, vlastne aj na dnešnú). Dosť vtipná konštatácia, keďže priama konkurencia železníc v tejto oblasti úspešne aj ziskovo funguje.

 

PS: Začal jazdiť aj iný prevádzkovateľ, možno to našich železničiarskych bosov zobudí zo sna Šípkovej Ruženky do reality dneška …