Založ si blog

Ako by malo vyzerať Chorvátske rameno

Snahy o šesťprúdové cesty v centre Petržalky určite nie sú najlepšie. Ale čo by tam malo byť?

Asi sa zhodneme, že súčasná podoba okolia Chorvátskeho ramena nie je ideálna: cyklochodník je tam úzky a nepríjemne prerušovaný, zeleň a parky tam nie sú udržiavané, pri križovaní ramena majú autobusy zúženie svojich pruhov, často tam chýba občianska vybavenosť (detské ihriská, škôlky, skejtparky, požičovne bicyklov, …), dopravná obslužnosť autobusmi nie je najpriamejšia.

Obslužnosť Petržalky sa vybudovaním novej električky rapídne zvýši. Samozrejme treba zachovať nejaké zásady slušnosti: električky musí byť tichá, musí umožniť križovanie peším a cyklistom, musí mať krátke prestupy z autobusov a hlavne musí mať vysokú frekvenciu. Na zabezpečenie tohto je cesta popri električke úplne zbytočná. Autobusy ju (dúfam) využívať nebudú (zbytočne by najazdili kilometre navyše, zbytočne by robili nepohodlné 90 stupňové zákruty, zbytočne by kopírovali električku). Pohodlné križovania pre chodcov a cyklistov sú podstatné: každý úsek medzi križovatkami má 400-800 metrov, čo sú pre chodcov obrovské a demotivujúce dĺžky, je potrebné bezpečné a pohodlné križovanie každých pár sto metrov, v prirodzenej línii pohybu.

Petržalka má ideálne podmienky na cyklodopravu: je rovinatá, relatívne kompaktná, vzdialenosť do centra mesta má v priemere 3,3km čo je za dobrých podmienok 15 minút bicyklom. Bohužial úpenlivou snahou magistrátu, mestskej časti, NDS, železníc a iných “našich” inštitúcii podmienky nie sú vôbec ideálne. Okolie Chorvátskeho ramena má ideálne podmienky toto zlepšiť. Stačí vybudovať bezpečné, rýchle a pohodlné cyklochodníky popri električke (po každej strane obojsmerné, vzdialené 20-50m od električky, oddelené stromami). Samozrejme so zbernými komunikáciami z okolia.

Petržalčania to momentálne majú peši na najbližšiu zastávku 200m, reálne toho nachodia asi viac. Veď prejsť sa nejaký ten kilometer do obchodu je zdravé. Preto musí byť kladený dôraz na pešiu dopravu, aby bola pohodlná, bezpečná a motivujúca. Musí byť daleko od hlučnej dopravy, ideálne v parku a medzi stromami. A ak je ten park udžiavaný, je to úplná rozprávka.

Pri prestupoch medzi autobusmi a električkou môžu vzniknúť pekné námestia. Majú potenciál pritiahnuť zákazníkov a umožniť im primerané vyžitie. Prestupy však musia byť pohodlné a príjemné, aby ľudí lákali. Je tam miesto na občiansku vybavenosť, od trhovísk, cez obchodníky, škôlky až po zmrzlinu, kancelárie, lekárov a iné služby.

Popri Petržalke idé železnica, ktorá sa ale vôbec nepoužíva. Pritom stačí vybudovať zastávky pod mostom SNP, pri konči Petržalky a zabezpečiť jednu vlakovú súpravu jazdiacu od (Rajky)-Čunova po Prístavný most. Prípadne až Gagarinovu alebo Avion. Dostupnosť jednotlivých časti by sa rapídne zvýšila. To by ale vyžadovalo koordináciu viacerých inštitúcií (MHD, železnice, mesto).

Ak už mesto chce vylepšovať stav automobilistom, oveľa viac pomôže postavenie prepoju od Vyšehradskej, cez Panónsku na diaľnicu zhruba tu. Lebo jediný dôsledok zlepšenia podmienok pre autá je, že aút pribudne. Čo nie je ani zdravé, ani príjemné a ani udržateľné. A nejak sprístupniť Panónsku cestu, aby sa ňu vôbec dalo dostať. Lebo vybudovaním novej cesty sa iba prilákajú nové autá, a z toho nie je nič pozitívne…

Piatková cyklojazda

28.07.2015

Ako každý mesiac, aj tento posledný piatok v mesiaci sa koná cyklojazda criticalmass. V piatok od 18h na pár km kľudným tempom po Bratislave. Zoberte aj deti aj rodičov... piatok 31. júla 2015, viac »

Podporte bezpečnejšiu dopravu

10.07.2015

Ministerstvo vnútra pripravovalo novelizáciu zákona o cestnej premávke. Mala postihovať cestných pirátov a zlepšiť bezpečnosť, ale neurobila to. Aby sme napravili neaktivitu z dielne Ministerstva viac »

Najväčší smoliari volieb

17.11.2014

Skončili sa komunálne voľby, kto bol najväčší smoliar? Emília Marčoková v Prahe prehrala o 5 hlasov! Vo väčších mestách asi vedie Grendel. Chýbalo mu 25 hlasov, teda 0,6%. V menších viac »

žilina

Žilina pripravuje nízkoemisnú zónu. Nie všetci sú za

23.03.2017 15:00

V Žiline chcú obmedziť vjazd vozidiel do historického centra mesta. Nielen zmenou poplatkov za vstup, ale aj úplným zákazom pre staršie autá.

Beata Szydlová

Szydlová pripustila, že Poľsko nepodpíše vyhlásenie z rímskeho summitu EÚ

23.03.2017 14:58

Poľská premiérka Beata Szydlová pripustila, že Poľsko nepodpíše záverečné vyhlásenie zo summitu EÚ v Ríme, ak v ňom nebudú klauzuly, ktoré Varšava považuje za zásadné.

Francúzsko, Notre Dame

Belgická polícia zatkla vodiča, ktorý sa snažil zraziť chodcov

23.03.2017 14:58, aktualizované: 15:08

Polícia v belgických Antverpách uviedla, že zadržala muža, ktorý sa snažil autom vo veľkej rýchlosti zraziť ľudí.

Rex Tillerson

Tillerson nariadil tvrdšie previerky časti žiadateľov o víza

23.03.2017 14:10

Americké diplomatické misie v zahraničí dostali v posledných dňoch úlohu zaviesť prísnejšie previerky žiadateľov o víza, ktorých rizikovosť majú hodnotiť.

michal

Som človek, čo žije v Bratislave a je cyklista. Áno, aj takí existujú...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 79
Celková čítanosť: 181952x
Priemerná čítanosť článkov: 2303x

Autor blogu