Založ si blog

Ako by malo vyzerať Chorvátske rameno

Snahy o šesťprúdové cesty v centre Petržalky určite nie sú najlepšie. Ale čo by tam malo byť?

Asi sa zhodneme, že súčasná podoba okolia Chorvátskeho ramena nie je ideálna: cyklochodník je tam úzky a nepríjemne prerušovaný, zeleň a parky tam nie sú udržiavané, pri križovaní ramena majú autobusy zúženie svojich pruhov, často tam chýba občianska vybavenosť (detské ihriská, škôlky, skejtparky, požičovne bicyklov, …), dopravná obslužnosť autobusmi nie je najpriamejšia.

Obslužnosť Petržalky sa vybudovaním novej električky rapídne zvýši. Samozrejme treba zachovať nejaké zásady slušnosti: električky musí byť tichá, musí umožniť križovanie peším a cyklistom, musí mať krátke prestupy z autobusov a hlavne musí mať vysokú frekvenciu. Na zabezpečenie tohto je cesta popri električke úplne zbytočná. Autobusy ju (dúfam) využívať nebudú (zbytočne by najazdili kilometre navyše, zbytočne by robili nepohodlné 90 stupňové zákruty, zbytočne by kopírovali električku). Pohodlné križovania pre chodcov a cyklistov sú podstatné: každý úsek medzi križovatkami má 400-800 metrov, čo sú pre chodcov obrovské a demotivujúce dĺžky, je potrebné bezpečné a pohodlné križovanie každých pár sto metrov, v prirodzenej línii pohybu.

Petržalka má ideálne podmienky na cyklodopravu: je rovinatá, relatívne kompaktná, vzdialenosť do centra mesta má v priemere 3,3km čo je za dobrých podmienok 15 minút bicyklom. Bohužial úpenlivou snahou magistrátu, mestskej časti, NDS, železníc a iných “našich” inštitúcii podmienky nie sú vôbec ideálne. Okolie Chorvátskeho ramena má ideálne podmienky toto zlepšiť. Stačí vybudovať bezpečné, rýchle a pohodlné cyklochodníky popri električke (po každej strane obojsmerné, vzdialené 20-50m od električky, oddelené stromami). Samozrejme so zbernými komunikáciami z okolia.

Petržalčania to momentálne majú peši na najbližšiu zastávku 200m, reálne toho nachodia asi viac. Veď prejsť sa nejaký ten kilometer do obchodu je zdravé. Preto musí byť kladený dôraz na pešiu dopravu, aby bola pohodlná, bezpečná a motivujúca. Musí byť daleko od hlučnej dopravy, ideálne v parku a medzi stromami. A ak je ten park udžiavaný, je to úplná rozprávka.

Pri prestupoch medzi autobusmi a električkou môžu vzniknúť pekné námestia. Majú potenciál pritiahnuť zákazníkov a umožniť im primerané vyžitie. Prestupy však musia byť pohodlné a príjemné, aby ľudí lákali. Je tam miesto na občiansku vybavenosť, od trhovísk, cez obchodníky, škôlky až po zmrzlinu, kancelárie, lekárov a iné služby.

Popri Petržalke idé železnica, ktorá sa ale vôbec nepoužíva. Pritom stačí vybudovať zastávky pod mostom SNP, pri konči Petržalky a zabezpečiť jednu vlakovú súpravu jazdiacu od (Rajky)-Čunova po Prístavný most. Prípadne až Gagarinovu alebo Avion. Dostupnosť jednotlivých časti by sa rapídne zvýšila. To by ale vyžadovalo koordináciu viacerých inštitúcií (MHD, železnice, mesto).

Ak už mesto chce vylepšovať stav automobilistom, oveľa viac pomôže postavenie prepoju od Vyšehradskej, cez Panónsku na diaľnicu zhruba tu. Lebo jediný dôsledok zlepšenia podmienok pre autá je, že aút pribudne. Čo nie je ani zdravé, ani príjemné a ani udržateľné. A nejak sprístupniť Panónsku cestu, aby sa ňu vôbec dalo dostať. Lebo vybudovaním novej cesty sa iba prilákajú nové autá, a z toho nie je nič pozitívne…

Piatková cyklojazda

28.07.2015

Ako každý mesiac, aj tento posledný piatok v mesiaci sa koná cyklojazda criticalmass. V piatok od 18h na pár km kľudným tempom po Bratislave. Zoberte aj deti aj rodičov... piatok 31. júla 2015, viac »

Podporte bezpečnejšiu dopravu

10.07.2015

Ministerstvo vnútra pripravovalo novelizáciu zákona o cestnej premávke. Mala postihovať cestných pirátov a zlepšiť bezpečnosť, ale neurobila to. Aby sme napravili neaktivitu z dielne Ministerstva viac »

Najväčší smoliari volieb

17.11.2014

Skončili sa komunálne voľby, kto bol najväčší smoliar? Emília Marčoková v Prahe prehrala o 5 hlasov! Vo väčších mestách asi vedie Grendel. Chýbalo mu 25 hlasov, teda 0,6%. V menších viac »

Nadácia Kvapka nádeje

NADÁCIA KVAPKA NÁDEJE

21.02.2017 23:22

Nadácia založená s cieľom podporovať liečebné, školské, kultúrne a sociálne potreby chorých detí a to predovšetkým detí postihnutých nádorovým ochorením.

Slovenský zväz telesne postihnutých, základná organizácia č. 497

21.02.2017 23:15

Združujeme 140 členov a 45 detí v našej obci občanov s telesným postihnutím a ťazkým telesným postihnutím, rodičov deti s TP a rodinných prislušníkov.

Liga za duševné zdravie

21.02.2017 23:12

Spokojnosť so životom a celková kvalita života, to všetko závisí od duševného zdravia. So zlomenou dušou sa ťažko prekonávajú prekážky!

Ruthenia ensemble

Ruthenia ensemble

21.02.2017 23:10

Ruthenia je špecifický rusínsky súbor pôsobiaci v hlavnom meste Slovenska Bratislave. Prezentuje spracovanie folklóru z autentických materiálov rusínskych obcí.

michal

Som človek, čo žije v Bratislave a je cyklista. Áno, aj takí existujú...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 79
Celková čítanosť: 179617x
Priemerná čítanosť článkov: 2274x

Autor blogu